Jules Verne nu mai are, pentru nimeni, nevoie de prezentare. Călătoriile
sale sunt o aventură mirifică, descindere a minţii deopotrivă în universul științei şi în imaginaţie.
Recitind câteva din
cărţile sale, am găsit în paginile lor adevărate lecții de chimie. Am să
susţin cele afirmate mai sus, prin exemplificări din romanul vernian Insula
misterioasă.
Eroii
romanului, cinci americani martori ai războiului de secesiune, sunt
nevoiţi să-şi folosească inteligenţa şi toate cunoştinţele pentru a
supravieţui. Cei cinci, dorind să scape de război, pleacă la 20 martie 1865
îmbarcaţi într-un aerostat sar sunt aruncaţi pe 24 martie pe o insulă
necunoscută, la o depărtare de şase mii de mile de ţara lor.
Sunt nevoiţi să ia de la
început calea parcursă de omenire:dobândirea focului, confecţionarea arcului şi
săgeţii, a uneltelor prmitive de muncă, a vaselor de lut. Abia mai apoi, cu
ajutorul acestor ustensile vor purcede la lucrările grandioase: construirea de poduri, extragerea
zăcămintelor, topirea metalelor, instalarea telegrafului electric. La „fabrica
chimică” a inginerului Cyrus Smith se produc acizi, glicerină, săpun, lumânări,
sticlă, zahăr.
Am extras din paginile
cărţii paragrafe care se referă la modul cum coloniştii aplică cunoştinţele de
chimie pentru a transforma natura în folosul lor.
Ø Fabricarea cărămizilor
„Coloniştii ajunseră pe terenul explorat. Era alcătuit
din argilă roşie care se foloseşte la fabricarea cărămizilor. Prelucrarea ei nu
prezenta nici o dificultate. Era de
ajuns ca argila să fie degresată cu
nisip, să i se dea forma cărămizilor şi să fie
arse la căldura unui foc de
lemne.”
Ø Obţinerea mortarului
„...transportară mai multe încărcături de carbonat de calciu, pietre din
cele obişnuite care se găseau din belşug în nordul lacului. Aceste pietre,
descompuse de căldură, dădeau un var foarte gras, ce-şi mărea volumul prin
stingere, dar la fel de curat cu acela obţinut prin calcinarea cretei sau
marmorei. Amestecat cu nisip, al cărei efect e de a atenua contracţia pastei
când se solidifică, varul acesta le furniză un mortar excelent.
Ø Obţinerea
fierului şi oţelului
„Solul în general nu conţine metale în
stare pură. În majoritatea lor ele se găsesc combinate cu oxigen sau sulf. La fel erau şi cele două eşantioane
aduse de Cyrus Smith, primul fiind oxid de fier de un cenuşiu închis, celălalt pirită, cu alte
cuvinte sulfură de fier. Minereul pe care-l adunase era foarte pur şi foarte
bogat, din cel care furnizează magneţi
naturali şi slujește la fabricarea în Europa
fierului de ce mai bună calitate. Suedia şi Norvegia au asemenea
zăcăminte din belşug. Oxidul de fier trebuia dezoxidat cu ajutorul cărbunelui
pentru a-l obţine în stare pură.
La fel ca
şi minereul, huila se află la suprafaţa solului prin apropiere şi fu fără
greutate. Mai întâi minereul fu
spart în bucăţi mici şi impurităţile de pe suprafaţa lui fură îndepărtate cu
mâna. Apoi cărbunele şi minereul fură
aşezate în straturi succesive-cum face
cărbunarul cu lemnul pe care vrea să-l prefacă în cărbune. În acest fel, sub influenţa aerului introdus cu ajutorul
foalelor, cărbunele trebuia să se transforme în oxid de carbon, menit să reducă
oxidul de fier, lăsând fierul curat.
Operaţia
fu dificilă, dar până la urmă reuşi şi rezultatul fu o turtă de fier spongios
care a trebuit să fie bătută şi
modelată, adică forjată, pentru a îndepărta învelişul de impurităţi lichefiat.
Dar acest metal nu le putea aduce mari foloase în
starea lui de metal pur, ci prefăcut în oţel, adică o combinaţie între fier şi
cărbune. Deci inginerul încălzi metalul cu cărbune pisat într-un creuzet făcut
din pământ reftactar.
Ø Obţinerea săpunului
„Pentru a obţine săpun era deajuns să
trateze grăsimea cu sodă sau var. După cum şrim, varul nu-i lipsea; numai că
tratarea cu var dă un săpun calcaros insolubil şi deci nefolositor, în timp ce
prin tratarea cu sodă se obţine, dimpotrivă, un săpun solubil, care ar fi fost
atât de util în treburile casnice.
Culeseră
o mare cantitate de plante care formează varecul, le uscară mai întâi, apoi le
arseseră în aer liber în nişte gropi. Arderea plantelor fu întreţinută câteva
zile, pentru ca temperatura să se ridice la punctul de topire a cenuşii, iar
rezultatul fu o grămadă compactă fumurie,
cunoscută sub numele de sodă naturală. După aceea, inginerul tratând
grăsimea cu soda obţinută, separă
solubil de substanţa neutră, glicerina.”
Ø Obţinerea acidului sulfuric
„În
practica industrială fabricarea acidului sulfuric presupune o instalaţie
costisitoare. E nevoie, într-adevăr de uzine de proporţii considerabile, cu
utilaj special, cu aparate de platină, camere de plumb, inatacabile de acid.
Inginerul nu avea la dispoziţie un asemenea utilaj. Ştia însă că în Boemia, în special, acidul se obţine prin
mijloace mai simple, care au avantajul de a-l produce mai concentrat, adică
calcinarea în vase închise a cristalelor de sulfat de fier, astfel încât acidul sulfuric să distileze în vapori care vor produce apoi acidul, prin condensare. La
această operaţie, serviră oalele refractare, în care fu aşezate cristalele, şi
cuptorul , a cărui căldură trebuia să distileze acidul.”
Ø Obţinerea acidului azotic
„Natura avea să-i furnizeze salpetrul, fără să-i lase altă grijă decât să-l adune. Salpetrul, atacat de acidul sulfuric, dă tocmai acidul azotic.”
„Natura avea să-i furnizeze salpetrul, fără să-i lase altă grijă decât să-l adune. Salpetrul, atacat de acidul sulfuric, dă tocmai acidul azotic.”
Ø Obţinerea lumânărilor
„Inginerul saponifica grăsimea cu ajutorul varului. Obţinu astfel un săpun calcaros, uşor de descompus
cu ajutorul acidului sulfuric, care precipită varul în stare de sulfat şi eliberează acizii graşi. Din aceşti trei
acizi, oleic, margaric şi stearic, primul fiind lichid fu eliminat prin presiunea necesară. Cât priveşte ceilalţi doi, ei alcătuiau substanţa care urma să servească la turnarea lumânărilor.”
„Inginerul saponifica grăsimea cu ajutorul varului. Obţinu astfel un săpun calcaros, uşor de descompus
cu ajutorul acidului sulfuric, care precipită varul în stare de sulfat şi eliberează acizii graşi. Din aceşti trei
acizi, oleic, margaric şi stearic, primul fiind lichid fu eliminat prin presiunea necesară. Cât priveşte ceilalţi doi, ei alcătuiau substanţa care urma să servească la turnarea lumânărilor.”
Ø Fabricarea sticlei
„Substanţele care intră în compoziţia sticlei sunt doar nisipul, creta şi soda. Or, ţărmul le furniza nisipul, varul furniza creta, plantele marine furnizau soda, piritele furnizau acidul sulfuric, iar subsolul le furniza cărbunele pentru a încălzi cuptorul la temperatura dorită.
„Substanţele care intră în compoziţia sticlei sunt doar nisipul, creta şi soda. Or, ţărmul le furniza nisipul, varul furniza creta, plantele marine furnizau soda, piritele furnizau acidul sulfuric, iar subsolul le furniza cărbunele pentru a încălzi cuptorul la temperatura dorită.
La
28 martie cuptorul ardea cu flacără mare. O sută părţi de nisip, treizeci şi
cinci de cretă, patruzeci de sulfat de sodiu, amestecate cu trei părţi de praf
de cărbune compuneau substanţa depusă în creuzete de pământ refractar....”
Ø Pila
electrică
„Cyrus Smith hotărî să fabrice o pilă foarte simplă, asemănătoare cu cea imaginata de Becqerel în 1820,
care a folosit numai zinc.
„Cyrus Smith hotărî să fabrice o pilă foarte simplă, asemănătoare cu cea imaginata de Becqerel în 1820,
care a folosit numai zinc.
Iată
deci cum făcu el pila, ale cărei efecte erau provocate de reacţia potasei faţă
de acid azotic.
Fabrică
un anumit număr de flacoane de sticlă şi le umple cu acid azotic. Le astupă cu
un dop străbătut de un tub de sticlă, închis la capătul inferior cu un tampon
de argilă legat cu o bucată de pânză, pe care-l cufunda în acid. În tubul de
sticlă turnă o soluţie de potasă, obţinută în prealabil prin arderea a diferite
plante, şi în acest fel, acidul şi potasa, intrând în contact, reacţionară unul
asupra celuilalt prin intermediul argilei.
Cyrus
smith luă apoi două lame de zinc, una o cufundă în acid iar pe cealaltă în
soluţia de potasă. Imediat se produse un curent care se transmitea de la lama
flaconului la ce a tubului, iar cele două lame fiind legate printr-un fir metalic, lama tubului deveni polul
pozitiv şi cea a flaconului polul negativ al aparatului.”
Ø Combustibilul viitorului
„-Şi atunci ce va arde în locul cărbunelui?
-Apă,
răspunse Cyrus Smith, dar apa descompusă în elementele ei dă electricitate.
Cred că apa va fi folosită drept combustibil, că hidrogenul şi oxigenul care o constituie, folosite izolat sau simultan, vor furniza o sursă de căldură şi de
lumină inepuizabile şi de o intensitate pe care huila n-ar putea-o avea.
Într-o bună zi, buncărele navelor cu
aburi şi tenderele locomotivelor, în loc de cărbune, vor fi încărcate cu aceste
două gaze comprimate, care vor arde în vetre cu o uriaşă putere calorică. Apa
este cărbunele viitorului.”
Am
selectat numai câteva pasaje care mi s-au părut semnificative pentru disciplina
pe care o predăm.
Dacă
privim atent, titlurile boldate ar putea constitui tematica unui opţional în
cadrul ariei curriculare „Ştiinţe”.
Unele
texte ar putea constitui puncte de plecare în demersul didactic al lecţiei
putând fi foarte bine folosite în
momentul în care dorim să captăm atenţia elevilor, să le stârnim interesul
pentru ceea ce au ei de învăţat în
continuare.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu